#TÉMÁZUNK - A lakatlan sziget-dilemma

Oké, kiben nem merült már fel a gondolat, hogy ha egyszer választani kellene az összes birtokolt vagy éppen kedvenc könyv közül, vajon mit tartanál meg? Mit vinnél magaddal egy lakatlan szigetre? Vagy akár a világ végére? A hely voltaképpen mindegy, rengeteg módszerrel "játszották" már végig ezt a lehetőséget, és ebben a #témázás -ban bizony ezeket vesszük végig: mi az, ami nem hiányozhatna mellőlünk? Úgyhogy gyártottunk egy-egy képzeletbeli könyvlistát és elmerengeni azon, hogy mit vinnénk magunkkal egy teljesen elzárt területre - bár most, hogy nagyjából mindenki otthon van, nem lehet menni szinte sehova és jóformán be vagyunk zárva az otthonunkba, nem is olyan abszurd ez az ötlet... annyi a különbség, hogy itt akár több száz könyv közül is válaszhatunk, nem beszélve az ebook-ról amire szinte azonnal beszerezhetjük azt is, ami nincs elérhető közelségben valamelyik polcon, de éppen ráugranánk. Úgyhogy jöjjön a nehezített pálya, a limitált listával - avagy mint pakolnék el biztosan a bőröndbe.



1. Egy kedvencet (vagy inkább hármat)
Biztosan vinnék magammal olyan kedvencet, amit sosem unok meg, amit akár többször is újraolvasnék. Most, hogy írom a posztot és fél szemem a könyvespolcon van, az első amin megakadt, André Aciman. Nehéz lenne választani, mert bár sokan nem voltak elégedettek vele, nekem a Nyolc fehér éjszaka nagy szerelem. DE: mégis a Szólíts a neveden lenne ami az elsők között ugrana is be a táskába. Tartom a mai napig, hogy az egyik legcsodálatosabb történet, amit valaha írtak a szerelemről. Nem tudom megunni. Ha tovább gondolkozom, akkor J.K. Rowling nélkül biztos, hogy el sem indulnék, és bár a teljes sorozatot biztos nem tudnám magammal vinni, én az első kötettel is megelégszem, de Harry Potter és bölcsek köve is velem tartana. A harmadik pedig, ami 100%, hogy nem maradna itthon, az Lucy Maud Montgomery és Anne... ebben az esetben viszont nem az első rész, hanem az örök kedvenc Anne válaszúton, ugyanis ezt a részt képtelen vagyok megunni, és Montgomery azt hiszem minden válságon át tudna segíteni, kerüljek bármilyen messzi és elzárt szigetre.

2. Valamilyen klasszikus
Biztos, hogy tennék be valami klasszikus szépirodalmi regényt - nem azért, hogy egy elzárt szigeten mutogassam a magányos pálmafáknak, hogy micsoda irodalmi sznob vagyok, hanem, hogy kicsit dolgoztassam az agyam és ne csak szórakoztassam kedvencekkel. Ha csak egy kötetet választhatnék, akkor az biztosan Emily Bronte lenne - az Üvöltő szelek. Olyan 4 évente mindig újraolvasom és minden alkalommal másról szól... nem tudnám itthon hagyni, ebben biztos vagyok. Ha már klasszikus, akkor pedig mellé választanék olyat, amit nagyon-nagyon régóta halogatok - egyedül egy lakatlan szigeten csak rávenném magam végre, nem? Ha ott és akkor nem, akkor mikor? Hosszú ez a lista... elsőre Dumas jutott eszembe és A három testőr. Tudom, tudom... nem olvastam, ez van. Szintén ez a helyzet az Elfújta a széllel kapcsolatban, de mondhatnám a Tövismadarkat vagy éppen Eco-tól A rózsa nevét. Ebben a vonalban sok a lehetőség, de ha igazán kemény akarok lenne, akkor esküszöm még az Ulysess-t is bepaszíroznám valahogy. Talán ezt tologatom magam előtt a legtöbb ideje.

3. Valami kis hazai
Magyar kötet nélkül sem mennék messzire. Ha már ott rostokolnék egyedül egy szigeten ki tudja meddig, legalább legyen mellettem egy hazai is, még ha csak a lapokon keresztül. Itt is sok pályázó felmerül, de Szerb Antalnak bérelt helye lenne és az Utas és holdvilág biztos befutó. De szeretnék egy verseskötetet magammal vinni: ha költőben gondolkozok akkor Ady, mondjuk tőle mindig megjön a kedvem az iváshoz és attól függően, hogy milyen szigetre kerülök, ehhez valamilyen alkoholt is társítanék a magányos napokra: ha mondjuk egy napsütéses, homokos kis szigetre száműznek, akkor kitekerném egy gin nyakát, csak adjatok hozzá tonicot. Ha viszont egy északi, elzárt kis földterületről van szó, ahol hosszúak és hidegek az éjszakák, akkor forralt borban gondolkoznék. De, egy antológia sem elvetendő gondolat, mondjuk egy Év versei kötet vagy ehhez hasonló. Magányhoz illik a költészet.

4. A gyűjtemények, albumok
Eddig nyilván dolgozott bennem a könyvmoly, mert automatikusan azt gondoljuk végig, mit SZERETNÉNK majd olvasni, azonban ne felejtsük el, hogy ez nem egy egy hetes kis nyaralás, ugye? Úgyhogy megpróbálok nagyobb perspektívát adni a dolognak és kicsit szélesebb körben válogatni. Belegondolva egy idő után fárasztana, ha csak regények vesznek körbe és nincs máshoz nyúlni, úgyhogy biztosan vinnék magammal valami gyűjteményes kötetet vagy művészeti albumot. Ami inkább képes, és vizuálisan kapcsol ki, mintsem varázsol el egy regény lapjai közé. Gyerekkoromban a nagyszüleimnél találtam meg a Misztikus történetek gyűjteményét, ami egy hatalmas és vastag kötet, telis-tele régi és modern kístértetsztorikkal - a való világból. Imádtam, szerintem legalább ezerszer átlapoztam és még mindig nem ismerem az összes bejegyzést, de egyszer sem untam rá. De milyen jól esne kinyitni és végiglapozni a világot: valami olyan albumot, ami végigvesz különböző útleírásokat, helyeket és városokat, ahova mindig szerettem volna ellátogatni. Nekem ez a Bakancslista, amire már rég fenem a fogam, de még mindig nem szereztem be, ezen keresztül viszont bejárhatnám az egész világot. És ne felejtsük el a nagy művészeket sem: egy Monet vagy egy Van Gogh album azt hiszem fel tudna rázni, még akkor is ha már nagyon egyedül érezném magam ebben az elzártságban. Szóval festészeti, művészettörténeti vagy fotóművészeti gyűjtemény is helyet kapna a többiek mellett. 


5. Valami praktikus
Nem vagyok egy nagy konyhatündér, ez tény: ezért vinnék magammal valakit, aki viszont az! Mivel jelen esetben ez személy nem lehet, hát kénytelen vagyok könyv formájában elpakolni magammal: Borbás Marcsi sütis kötetét, ami a Boldog békeidők-re hallgat, szerintem szívesen forgatnám, és bár lehet elsőre nem sikerülne minden úgy ahogyan annak kellene, legalább elszórakoztatnám magam a gyakorlással. Na azért látszik mennyire nem vagyok képben a gasztronómiai irodalomban, ugyanis most kicsit keresgetnem kellett, mert Jamie Oliver és Gordon Ramsey-n kívül esküszöm más nem jutott esezmbe és ha az utazás előtt lenne még lehetőségem könyvet venni, akkor segítséget kérnék, hogy kinek a szakácskönyvét vigyem magammal, ami praktikus, használható és nem igényel túl nagy tehetséget. Szóval könynen elkészíthető kaják legyenek benne, amivel túlélek egy hosszabb egyedüllétet is. Praktikus!

6. Praktikus kettő
És akkor kellene valami orvosi is, nem? Valami bibik és egyéb bajok... mert ha mondjuk történik valami, márpedig velem mindig szokott, és egyedül vagyok... honnan tudjam mit kellene csinálnom? Lehet, hogy még egy komolyabb sebet sem tudnék normálisan ellátni. Szóval valami egészségügyi könyvre biztosan szükségem lenne: oké persze nem a nagy anatómia atlaszra, vagy valamire, amiből megműtöm saját magam, de azért az alapokat tartalmaző ismeretterjesztő dolog azt hiszem jól jönne. És függően attól, hogy milyen területre kerülök, azért egy arra vonatkozó növény-és/vagy állathatározó is beugorhatna a bőröndbe. Nagyon elkezdtem reálisan gyűjteni a listára azt hiszem, úgyhogy kanyarodjunk vissza a lezáráshoz az elejére. Hogy mi?

7. Legyen mellettem valaki, aki megért
Üdv a magányosok klubjában. Gondoljunk csak bele. Persze, az első napok biztosan izgalmasak és érdekesek lennének: egyedül egy szigeten, ahol nem zavar senki, ahol biztosan nem futok össze senkivel, ahol nem hívogatnak és ahol azt csinálok amit akarok. Mondjuk fent vagyok hajnalig, vagy egész nap alszok... egy teljes napot pizsamában töltök, vagy éjszaka bömböltetem a zenét max hangerőn. Kit zavarna? Senkit... de egy idő után azt hiszem nagyon magányos lenne, bárki is van ott, ezért én szívesen olvasnék olyan regényt vagy beszámolót, ami hasonló helyeztről ír, amit valaki már átélt: hogy tudjam, nem is vagyok ezzel annyira egyedül. Például lehetne egy bármilyen Hygge vagy Lagom kötet, amiket bár nem ismerek még igazán részletesen, de talán segítenének kicsit komfortosan megélni ezt szituációt és kihozni belőle a legjobbat. Befelé figyelni. Vagy egy kalandos történet, például Attenborogh oldalán, aki szintén heteket és hónapokat töltött elzárva a civilizációtól valahol a vadonban, vagy éppen a világ másik felén. De akár lehet ez Cherly Strayed Vadon kötete, aki bár egy túrát írt le, ami során visszatalált önmagához, de ő is többnyire egyedül csinálta ezt végig. Szóval ebben a vonalban is gondolkoznék, ha egy ilyen helyzetre kellene összeírnom a listámat.

Na most végignézve, ez a csökkentett és nagyon is VIP könyves lista színesebb lett mint gondoltam. Nyilván nem vihetnék mindent magammal... mégis, szinte meglenne mindenem, csak egy szűkített verzióban. Minikönyvtár: szépirodalom, mese, szakánykönyv, művészet és természettudomány. Tényleg, mi kell még? Túl is élnék: fizikaliag és mentálisan is. Bár gondolkoztam rajta, hogy kijátszom az ebook olvasót, hogy nem is kell nekem 5-10 kötet, elég csak ez, erre viszont letöltök akár 500 ebook-ot, de most végignézve én ezzel a pakkal azt hiszem maradéktalanul elégedett lennék. Mondjuk 1 vagy 2 hónapra. Többre azért nem, köszönöm szépen. 

Most ilyen kevesen lettünk, de írtunk:

4 Megjegyzések

  1. Ezt a címet adtam én is a bejegyzésemnek, ami végül nem készült el! :D
    Az első két pont nálam is hasonlóan alakulna, Harry Potter a menedék és valami klasszikus, szépirodalmi amiben el lehet merülni és sokáig kitart :)
    Izgalmas és praktikus listát álmodtál meg, tetszik! :))

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szuper ez a műfaj, téma szerinti csoportosítás és nagyon szupereket választottál, tényleg színes kis lista!
    Úgy tűnik a Harry Potter minden lakatlan szigeten ott lenne <3 igazából én lehet el is lennék egyedül ezzel a sorozattal is :D

    VálaszTörlés
  3. Nekem is eszembe jutott, hogy az elszigeteltség igazából most is megvan, csak mégse lakatlan sziget, és itt rendelkezésre áll a teljes könyvtárunk.
    Nagyon jó lett a lista, és a kategóriák, és tényleg egy szuper kavalkád lett belőle. :)
    Érdekes, én pont hogy inkább regényekben gondolkodtam, vizuális ingerekben nem. De Monet nekem is az egyik kedvenc festőm. :)
    Adyn és az alkoholon jót nevettem! :D

    VálaszTörlés
  4. Nekem is tetszik a listád! :D Mazsolázgatok majd belőle. (Fú az Ulyssest akkor nemcsak én görgetem magam előtt... Kell hozzá elhatározás, az is biztos!)

    VálaszTörlés