TOP 5 KÖNYV, AMIT A FILM ELŐTT OLVASS EL 2.

Vol. 2! Ma néhány újabb 5 olyan könyvről lesz szó, amelyekből filmet készítettek... több/kevesebb sikerrel. Oké, nem tagadom, szeretem a könyvön alapuló filmeket - egy-egy könyvet feldolgozva sok filmet készítettek már és sok történetet dobtak fel a vászonra. Persze, bármennyire szeretem az adaptációkat, szinte mindig jobban kedvelem magát a könyvet! Tény, hogy nehéz lenne olyan filmet találni, amit jobban szerettem, mint a könyvet, amelyen alapul. Szóval most mutatok 5 olyan regényt, amit szerintem érdemesebb a film megnézése előtt elolvasni... lássuk a listát:


1. A nagy Gatsby
Fitzgerald talán leghíresebb története pontosan az a bizonyos "nagy amerikai regény", amit már jópárszor megpróbáltak megfilmesíteni... a legutóbbi próbálkozás pont Buz Lurhmann-é, aki például a Rómeo + Júliát is megcsinálta (ami bár a mai napig megosztó film, de szerintem zseniális),  szóval az Ő Gatsby-je a legfrissebb, a leglátványosabb, leghangosabb... leg Lurhmann-ibb? Nagy rajongója vagyok a rendezőnek, de itt valami hiányzott. Talán pont az a finomság, az a kis plusz sajátos árnyalat amiért igenis lehet őt szeretni. Hiába DiCaprio és Carey Mulligan, ez sajnos nem jött össze. 


2. Elfújta a szél
Az Elfújta a szél egy filmtörténeti legenda, ez tény és nem is vitatom. Sokszor láttam, és emlékszem a mai napig, hogy 12 évesen mennyire sokkolt a befejezés... és mennyire utáltam Scarlett O’Hara karakterét, és, hogy azonnal beleszerettem Clark Gabel-be. Mégis ide kellett most vennem, mert a film - ha nem is szándékosan - de sajnos hihetetlen mértékben háttérbe szorította az alapjául szolgáló regényt. Természetesen elismerem, hogy nem egyszerű majd 1000.!! oldalon átrágnia magát az embernek, de hidd el nekem, egyszer megéri. Sokkal nagyobb mélysége van a regénynek, mint amit a film képes volt belőle visszaadni.


3. Öngyilkos szüzek
Biztos elfogult vagyok Sophia Coppolá-val, mert mióta a Marie Antoinette-t láttam, bárhol, bárkivel képes vagyok leállni vitatkozni, ha esetleg kétségbe vonnák a tehetségét. És ezt a filmjét is jónak tartom: kicsit álomszerű, kicsit impresszionista, akárcsak maga a regény, amit egyébként nagyon nehéz lehet filmre vinni, pont emiatt. Külön öröm, hogy Josh Hartnett is feltűnik benne, aki kicsit mindig a titkos szerelmem marad... de Kirsten Dunst is telitalálat, akit egyként ki nem állhatok. Szóval szép próbálkozás... de mindezek ellenére a könyv a nyerő. Olvassátok el. Még akkor is ha a cím első blikkre visszatartana.


4. Lolita
Nabokov például egy teljesen új olvasmányélmény. Sokáig tartott, hogy el akarjam olvasni, még tovább, hogy végre megszerezzem, mert a legutóbbi Európa Kiadó által megjelentetett Lolita szinte már sehol sem kapható... de megérte! A Lolita egyike azoknak a könyveknek, amelyek nagysága szinte teljesen függ a szerző sajátos irodalmi stílusától és a megbízhatatlan narrátorának lenyűgöző hangjától. Ezért mondom, hogy nem csak egy hátborzongató és elkeseredett történet, hanem egy mestermű is. Született néhány tiszteletreméltó adaptáció, a leghíresebb talán a 97'es Jeremy Irons-féle verzió , ahol egyébként egy baromi jó Humbert Humbert-et láthatunk, de egyik film sem érhet fel az olvasmányélményhez.


5. A lét elviselhetetlen könnyűsége
Végül egy újabb világhírű regény, amit idén nyáron olvastam, és egy széles körben elterjedt film, ami ebből a nehéz könyvből készült. Kundera történetének pont az a szépsége, hogy egy intim, intenzív, pszichológiai örvény az egész, amiben a narratíva és a filozófia tökéletesen kiegészíti egymást, és amibe belemerül végül az olvasó - na ezt, véleményem szerint lehetetlen megfogni egy filmben. Szerintem ezzel még maga Kundera is egyetértene. Ja és Juliette Binoche rossz színésznő! Talán az egyik legirritálóbb nő, akit képtelen vagyok elviselni a vásznon... ami napig nem értem mit látnak benne a rendezők.


0 Megjegyzések