TOP 5 TÖRTÉNET AMI MEGHOZZA A KARÁCSONYI HANGULATOT - OLVASD ÉS NÉZD IS

Végre végre! Közeledik a karácsony, ezért szeretnék hozni 5 olyan történetet, ami reményeim szerint meghozza az ünnepli hangulatot és szerencsés módon elérhető könyvben, DE, akár meg is tudjátok nézni, az ezek alapján készült film-és sorozatadaptációkat. Igyekeztem úgy összeválogatni, hogy legyen benne klasszikus, de legyen benne mese is. Legyen romantikus, de legyen családi. Szóval mindenki tudjon találni magához illőt ebből az ötös kis felsorolásból - és miért pont 5, jöhetne jogosan a kérdés? Mert ez TOP  5 rovat már kezd megszilárdulni, és bár, hogy elsőre kevésnek tűnik/tűnhet, sokszor hosszabb ideig ülök itt a laptop előtt és agyalok rajta hosszassan, hogy jó, de melyik illik mégis a sorba? Na, ez most nagyon gyorsan összeállt, úgyhogy nézzük végig a könyveket, és mondom hozzá a filmes-sorozatos elérhetőséget is.


Louisa May Alcott: Kisasszonyok

Elsős gimis voltam, amikor karácsonyra kaptam meg ezt a történetet és azonnal beleszerelmesedtem: hóesés, ünnep, testvérek, cukormázasan szépséges és persze Teddy. Mi kell még egy szép történetethez? Azóta kétszer olvastam újra, úgyhogy magát a klasszikus regényt csak ajánlani tudom. A másik fele a történetnek az új filmadaptáció, ami szerintem elképesztően jól sikerült, főleg a felépítése és maga a lezárás... ha Alcott élne, azt hiszem elismerést küldött volna Greta Gerwig-nek, aki nem csak magát az üzenetet értette meg és keltette újra életre, de szereplőket is zseniálisan húzta be a filmhez: Saoirse Ronan mint Jo March az eddig legjobb alakítás volt, másrészt innentől kezdve nekem Laurie csak is mint Timothée Chalamet jelenik meg a szemem előtt és sohasem fogom már másként elképzelni. Karácsonykor a regényt is tervezem majd újra levenni a polcról, de a filmet biztosan megnézem - végre elérhető a HBO GO szolgáltatásban, úgyhogy kérlek, adjatok neki egy esélyt ha még nem tettétek. Esküszöm még ezt is megbocsátottam a filmnek, hogy Emma Watson felbukkant benne mint Meg March... ez a lány jó volt a Harry Potter filmekben, de alapjáraton eddig minden másban pocséknak láttam.


Charles Dickens: Karácsonyi ének

A családi és a klasszikus, ahogyan ígértem. Ha még nem olvastad volna az egyik leghíresebb Dickens klasszikust, akkor erre a karácsonynál jobb időpontot nem is találhatnál. Tudom... mindenki ismeri a történetet. De tedd a kezed a szívedre... valóban el is olvastad? Nem? Akkor adj neki végre egy esélyt meg megérdelmi, sőt, meg is fogja hálálni. Számos adaptáció készült már belőle: kosztümös, modern, animációs, úgyhogy lehet válogatni bőven, a rá hivatkozó egyéb történetek és filmek pedig össze sem gyűjthetőek. Kicsit olyan ez mint a Diótörő: mindenki ismeri, mindenki el tudja mondani a történetet, de valódi személyes élménye mégis keveseknek van vele. Jelen esetben nem tudom, hogy streaming szolgáltatónál vajon elérhető-e, de szinte biztos, hogy legalább a tévé adni fogja valamilyen formában a két ünnep között. Ha választani kell, akkor inkább olvassátok - nekem az eddig látott adaptációk közül maradéktalanul egyik sem nyerte el a tetszésemet, bár van ami tényleg egészen visszaadta a hangulatot.


Rachel Cohn: Dash és Lily
Egy friss ifjúsági újdonság. Bevallom ha a Netflix nem készít belőle sorozatot, lehet, hogy sosem veszem kezembe a történetet, de mekkora hiba lett volna! Dash és Lily egy piros naplón keresztül ismerkednek össze, amit Dash a híres new york-i Strand könyváruház egyik polcán talál meg. Leveleznek és kihívásokat állítanak egymás elé, feszegetve a határokat és kibillentve a másikat a komfortzónájából... mindezt pedig az ünnepek alatt. Lily karácsony-imádó. Dash maga a Grincs. Mégis kiegészítik egymást. Az ő kalandajikat követkejük nyomon a csodálatosan kivilágított, karácsonyra készülő New Yorkban, és szurkolunk nekik, hogy végre találkozzanak... és legyen csodálatos karácsonyuk. A Netflix sorozata szerintem remekül visszaadta a lényeget, bár egy-két változtatást azért eszközölt a cselekményen, a főszálakat nem bántotta - ezt köszönjük meg neki. Plusz pont, hogy Dash karakterét egy kevésbé ismert, ám annál jobb színészre, Austin Abrams-re bízták, aki minden hozott, amit Dash karakterétől elvárhattunk (a Papírvárosok filmfeldolgozásából vagy az HBO Euphoria sorozatából lehet ismerős a srác). Aranyos, cuki, nagyon karácsonyi... előbb a könyv, aztán a sorozat, de a nyolc kis miniepizód egy hosszabb délután letudható. Nagyon hangulatos és jók a zenék. Olvassátok is!



Terry Prachett: Vadkanapó
A Vadkanapó kicsit kilóg a sorból, mert bevallom el még nm olvastam, viszont idén sort fogok rá keríteni, az is megmondom miért. Amikor gyerek voltam, a téli szünetben csak a tévéújságokat böngésztem és kerestem, hogy milyen karácsonyi filmeket és hol adnak majd: délelőtt, délután és este. Persze a Reszkessetek betörők volt akkor az etalon, de imádtam a Grincset, a Télaput, megnéztem kicsit később a Karácsonyi lidércnyomást, aztán gimisként a délelőtti futottak még kategóriákban olyan 90 perces kis semmiségeket, mint a Karácsonyi csók vagy a Miniszoknyás Mikulás, amire a mai napig elhúzom a szám, hogy hogyan lehet egyáltalán kiadni egy ilyen címmel filmet. És emlékszem a Viasat adta éveken keresztül este 9-10 óra körül a Vadkanapót, amiről fogalmam nem volt micsoda lehet, csak azt, hogy valami nagyon más, elvont: a mai napig egyből a fehér és fekete mixelt hajú nő arca villan be ha reklámra gondolok. Aztán persze megtudtam ki az a Terry Prachett, hogy az ő történetéből készült a feldolgozás, és hogy igenis köze van a karácsonyhoz. Más, de adjatok esélyt neki. És nézzétek is meg, ha szerencsénk lesz talán idén is műsorra tűzi valamelyik csatorna!



E. T. A. Hoffmann: Diótörő
A másik klasszikus, ám mese. Hoffmann varázslatos karácsonyi kalandját szerintem mindenki ismeri és a legtöbb esetben elsőre talán a balett ugrik be ha szóba kerül: így van ez velem is. Többször láttam, tavaly például az Erkel Színházban, ami sajnos a hangulatot tekintve nem hozza vissza az Operaházat. Nekem ez oda tartozik és máshol csalódás. Emlékszem amikor először voltam ott az Andrássy úton - már fent volt a karácsonyi kivilágítás, esett a hó, állt az Opera előtt a karácsonyfa, szemben a Balettintézet épülete... és Diótörő-fesztivál volt az előadás előtt. Nekem ez gyerekszemmel maga volt a karácsonyi csoda. A balett csodaszép, a Csajkovszkij zene ikonikus... mi kell még? Hogy ismerjük a történetet amiből készült! Ezért tessék elővenni a Diótörőt és igenis fellapozni! Sok kiadása van, de 90-150 oldalnál egyik sem lehet hosszabb, tehát nincs kifogás... ráadásul annyi különböző illusztrációval kapható, hogy biztosan mindenki megtalálja a neki szimpatikusat. Olvassátok el felnőttként. Olvassátok el a gyerekeknek az ünnepeket előtt - alatt - után. A feldolgozásokkal óvatosabban. Itt mindenképpen a balettre szavazok, de van sok filmes verzió is: az újabb A diótörő és a négy birodalom eléggé újraértlemezett és átírt. A Diótörő 3D (2009) pedig... erről annyit, hogy nagyon jó kezdet után kissé sokkot kaptam. Óvatosan. Ha lehet választani gyerekeknek a Barbie és a Diótörőt mutassátok... 2001-es, kicsit balett, kicsit animációs mese, és a történet igazán mesés, klasszikus.



De azért egy Harry Potter-t is fogok nézni... biztos ami tuti!

0 Megjegyzések